Rower miejski, czyli jaki?
Rower to świetna alternatywa dla samochodu i zatłoczonej komunikacji miejskiej. Jazda na rowerze jest zdrowa i przyjemna, a koszty dojazdów spadają nam niemal do zera. Często szybciej dojedziemy do pracy rowerem niż autem w zakorkowanym mieście. Ogromny wybór modeli miejskich jednośladów sprawia, że trudno podjąć decyzję. Dlatego przygotowaliśmy małe kompendium wiedzy o rowerach miejskich. Podstawowa wiedza na ich temat pomoże Wam wybrać model odpowiedni dla siebie.
Teoretycznie nazwa sugeruje nam, że rowerem miejskim powinniśmy się poruszać po mieście. Oczywiście to spore uogólnienie, bo przecież nikt nie zabroni nam wyjechać nim poza rogatki. Rowerem miejskim pojedziemy wygodnie po ścieżkach utwardzonych. Jest on tak zbudowany i wyposażony, że spokojnie pojedziemy nim zarówno po szosie, jak i po leśnej ścieżce. Chodzi tutaj głównie o komfort jazdy – im trudniejszy teren, tym więcej wysiłku włożymy w jego pokonanie na takim rowerze.
Charakterystyczny również o jego wygląd – kierownica i siodełko ustawione są w tak, aby jechać na nim w pozycji wyprostowanej. Nie musi być aerodynamiczny, bo przecież nie bierzemy na nim udziału w wyścigach. Rama jest solidna, a jego sylwetka i dodatki najczęściej stylizowane są na retro. Najbardziej charakterystyczne są damskie modele – obniżona górna rura ramy pozwala miejskiej elegantce na niespieszne przejażdżki w romantycznej, letniej sukience. Rower miejski rozpoznamy po kierownicy – to charakterystyczna „jaskółka”, mocno wygięta do środka.
Jakie wyposażenie powinien posiadać dobry rower miejski?
Ze względu na dużą rozpiętość cenową, wyposażenie w tym rowerach bywa bardzo zróżnicowane. Postaramy się wskazać te elementy, które będą niezbędne i zdecydowanie przydatne, przy okazji podpowiemy, jaki osprzęt najlepiej sprawdzi się w warunkach ruchu miejskiego.
Ile przerzutek powinien mieć rower miejski?
Dostępne są oczywiście tanie modele bez przerzutek, ale warto kupić droższy rower, który będzie miał kilka biegów. Szczególnie jeśli będziemy jeździć na nim codziennie. Z przerzutkami podjazd pod górkę będzie wymagać zdecydowanie mniej wysiłku. Zatem ile przerzutek powinien mieć nasz jednoślad? Minimum trzy, a optymalnie 5-7 biegów. Mechanizm przerzutek w takim rowerze znajduje się w piaście, więc decydując się na model z siedmioma biegami musimy liczyć się z większym wydatkiem.
Bezpieczna jazda – oświetlenie, hamulce i koła
Nie możemy poruszać się rowerem bez sprawnego oświetlenia. Ze względu na swoją stylistykę, rowery miejskie mają najczęściej fabrycznie zamontowane oświetlenie. Duża lampa z przodu i zamontowany na błotniku czerwony reflektor zapewnią Ci właściwą widoczność po zmroku.
Jeśli chodzi o hamulce, to w rowerach miejskich montuje się najczęściej V-brake, czyli hamulce szczękowe. Dobrym rozwiązaniem jest połączenie szczęk z systemem hydraulicznym. Wówczas zamiast linek mamy rurki z płynem hamulcowym. Dzięki temu sprzęt zareaguje szybciej na nacisk dźwigni, a to w ruchu miejskim jest bardzo ważne. Hamulce V-brake to rozwiązanie jak najbardziej wystarczające – rower miejski z hamulcami tarczowymi będzie dużo droższy, a na utwardzonych trasach w ogóle nie odczujesz różnicy w hamowaniu.
Rower miejski musi mieć mocne obręcze. Wybierajmy koła z obręczami stożkowymi. Będą odporniejsze na wykrzywienie, kiedy podczas jazdy wpadniemy w dziurę w asfalcie lub uderzymy o krawężnik. Ze względu na to, że głównie będziemy poruszać się po ścieżkach rowerowych, najlepsze będą opony z niskim oporem toczenia. Dobrze, jeśli będą mieć niewielki bieżnik, łatwiej będzie wchodzić z zakręty, nie straszny będzie nam też śliski asfalt po deszczu.
Zadbaj o komfort – siodełko i błotniki, oraz kilka słów o sterowaniu
W mieście nie potrzebujemy amortyzatorów, dlatego ramy rowerów miejskich nie są w nie wyposażone. Za to siodełko roweru miejskiego powinno być amortyzowane. Do rowerów stylizowanych na retro montowane są duże, bardzo wygodne siodełka na sprężynach. Najlepiej, jeśli będzie ono żelowe lub z elastomerem. Przecież codzienne dojazdy do pracy powinny być wygodne.
Błotniki to konieczność – bez nich jazda po deszczu skończy się malowniczymi plamami na plecach. Poza tym, poruszając się po mieście mijamy pieszych i innych rowerzystów, których możemy niechcący ochlapać.
Kierownica roweru miejskiego to tzw. jaskółka. Jest wygięta tak, aby nasze dłonie układały się prawie pod kątem prostym do toru jazdy. Dzięki temu jedziemy w komfortowej pozycji, a manewrowanie w ruchu miejskim jest łatwiejsze. Nie ryzykujemy również, że uderzymy kogoś niechcący wystającym poza obręb roweru końcem kierownicy. Ważne są ergonomiczne chwyty kierownicy, niezbyt twarde i dobrze leżące w dłoni. Dobrym rozwiązaniem jest zakup roweru, który wyposażony jest w obrotowe manetki przerzutek. Biegi zmienisz z nimi łatwiej i tak szybko, jak potrzebujesz.
Dobry rower miejski, to znaczy jaki?
Wiemy już, jak powinien być wyposażony nasz rower i w które elementy osprzętu warto zainwestować. Pamiętajmy, że rower musi być dobrze dopasowany. Jeśli nie możemy na niego wsiąść w sklepie rowerowym, to koniecznie sprawdźmy, jaki rozmiar ramy będzie odpowiedni dla naszego wzrostu. Rower miejski łatwiej dopasować, bo siodełko i kierownicę możemy regulować. Dobrze dobrany rozmiar ramy to gwarancja komfortowej i bezpiecznej jazdy.
To, jaki rower powinniśmy kupić, w dużej mierze zależy też od tego, jak często będziemy na nim jeździć i jakie dystanse pokonywać. Jeśli chcemy dojeżdżać codziennie do pracy i jeszcze korzystać z roweru rekreacyjnie, warto postawić na lepiej wyposażony rower. Zapłacimy więcej, ale sprzęt będzie wygodniejszy i niezawodny.