Dla firm usługowych oraz sprzedażowych organizacja jakiejkolwiek promocji tylko na pozór jest stratą pieniędzy. W rzeczywistości zyski z takich akcji są na tyle atrakcyjne, że promocje się ponawia, a firma zarabia coraz więcej. Jedną z najpopularniejszych opcji promocyjnych są kody rabatowe, czyli popularne zniżki dla klientów. To właśnie dzięki nim firma ma szansę przyciągnąć do siebie nowych odbiorców oraz utrzymać swoich stałych klientów i zapobiegać ich przechodzeniu do konkurencji.

Marketingowe podstawy promocji

Kody rabatowe są popularne szczególnie w tych branżach, gdzie panuje duża konkurencja, a walka o klienta jest niezwykle twarda. Pojawienie się jakiejkolwiek zniżki jest z marketingowego punktu widzenia sygnałem dla odbiorców (klientów), że dana firma o nich dba i chce zachęcić ich do pierwszego lub kolejnego skorzystania ze swojej oferty. Badania wskazują, że właśnie dzięki kodom rabatowym do nowego sklepu trafia średnio co drugi klient. Z kolei co czwarty kusi się na ponowne odwiedzenie sklepu, jeśli ten ma w danej chwili ciekawą promocję i atrakcyjne zniżki.

Jak działają kody rabatowe?

Dlatego właśnie fenomenem stały się kody rabatowe, z których można skorzystać na warunkach określonych przez daną firmę. Ich popularność bierze się stąd, że można je wprowadzić w każdą branżę usługowo-sprzedażową: od oczywistych restauracji, sklepów czy kin, po mniej oczywiste, jak gabinety masażu, hotele, biura podróży. Ich działanie jest bardzo proste: kod należy podać sprzedawcy (lub wpisać w odpowiednie pole w sklepie internetowym) podczas dokonywania zakupów albo wybierania usługi. Wtedy następuje obniżka końcowej ceny o wartość wskazaną na kodzie - procentową od całego zamówienia lub o konkretną kwotę. 

Formy kodów

Kody rabatowe mogą przybierać formę cyfrową oraz papierową. Ta pierwsza wykorzystywana jest głównie do zakupów i zamawiania usług przez Internet; druga służy najczęściej podczas robienia zakupów w sklepach stacjonarnych. Zazwyczaj jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby kod w formie cyfrowej wykorzystać w normalnym sklepie i odwrotnie - chyba że w regulaminie korzystania z kodów zawarte są inne obostrzenia.

Gdzie je można znaleźć?

W formie cyfrowej kody rabatowe można znaleźć i zdobyć dzięki zapisywaniu się do list mailingowych danego sklepu lub pobierając jego aplikację na telefon (działa tak większość popularnych restauracji). Kody zniżkowe mogą być też częścią ulotek rozdawanych w sklepie lub wrzucanych do skrzynek pocztowych. Stosowanym sposobem dystrybucji kodów rabatowych jest też ich dodawanie do prasy i gazet, zaś w dobie powszechnej cyfryzacji najszybciej takie zniżki znajdzie się na profilach społecznościowych danych marek.

Jak z nich korzystać?

Zazwyczaj każda firma sama wybiera zasady działania kodu: warunkiem skorzystania z promocji może być np. podanie kodu już na etapie składania zamówienia a nie dopiero podczas jego odbierania czy płacenia. Jeśli kod wykorzystujemy w formie cyfrowej w sklepie internetowym, należy wpisać go samemu w odpowiednie miejsce, dokładnie przepisując wszystkie cyfry i litery. Jeśli kod rabatowy wykorzystujemy w sklepie stacjonarnym, restauracji, kinie itp., wtedy wystarczy go jedynie podać obsłudze. Warto dokładnie przeczytać regulamin, zanim skorzystamy z kodu rabatowego - dowiemy się z niego o konkretnych warunkach wykorzystania kodu oraz przede wszystkim o terminie jego ważności.