Black Friday to tradycyjnie doskonała okazja dla Amerykanów, aby zrobić zakupy, korzystając z ogromnych promocji. Jednak to zakupowe święto staje się także coraz popularniejsze w Polsce. Dane pokazują, że Polacy robią w tym dniu masowo zakupy. My postanowiliśmy jednak skupić się na kwestii, jak Polacy płacą w Black Friday.

W 2017 roku Czarny Piątek przypada 24 listopada. W tym dniu, jak to już obserwujemy od kilku lat, Polacy wyruszają na zakupowe łowy w poszukiwaniu okazji w sklepach. W 2015 roku zainteresowanie Black Friday było czterokrotnie większe niż rok wcześniej, a w ubiegłym roku obserwowaliśmy kolejny wzrost zakupów w tym dniu. W rezultacie w 2016 roku wydaliśmy w Czarny Piątek i w przypadający wkrótce potem Cyfrowy Poniedziałek łącznie 468 mln zł, czyli o 34% więcej niż w 2015 roku jak podaje portal inwestycje.pl. Warto podkreślić, że coraz częściej korzystamy w Black Friday również z oferty sklepów internetowych. Już 53% naszych rodaków robi tam zakupy. W całym 2016 roku wydaliśmy w e-sklepach 6 mld euro, a wartość wirtualnego handlu to już 4% sprzedaży detalicznej w naszym kraju według danych BIK. Myliłby się jednak ten, kto sądziłby, że wzrost zainteresowania sklepami online spowodował brak klientów w sklepach stacjonarnych. Firma analityczna KPMG sprawdziła, że w 2016 roku w czasie największych promocji 70% Polaków skorzystało przede wszystkim z tradycyjnego kanału sprzedaży, natomiast w Czarny Piątek ofertę e-sklepów wybrało nie więcej niż 7% naszych rodaków.

Co Polacy najchętniej kupują w Czarny Piątek?

Zanim przyjrzymy się temu, w jaki sposób płacimy za nasze zakupy w Black Friday, warto sprawdzić, jakie produkty cieszą się w tym dniu największym zainteresowaniem. Czarny Piątek to dla wielu konsumentów okazja, aby zaopatrzyć się już w prezenty świąteczne. Z badań firmy analitycznej Deloitte wynika, że co najmniej 23% Polaków kupuje takie prezenty właśnie pod koniec listopada, gdy organizowany jest Black Friday. Oczywiście nie tylko tacy klienci dokonują zakupu w ten dzień, ale jest ich na pewno dużo. Co najchętniej kupujemy? Okazuje się, że przede wszystkim kosmetyki i perfumy. W ubiegłym roku dużym zainteresowaniem cieszyły się na przykład perfumy Calvin Klein Euphoria i woda toaletowa Paco Rabanne 1 Million Man. Wiele osób zdecydowało się także na zakup produktów z segmentu drobne AGD. Przede wszystkim były to depilatory i maszynki do strzyżenia. W Black Friday Polacy nie zapomnieli także o swoich dzieciach, wydając dość duże sumy na zabawki. Wiele z nich można jednak było kupić w bardzo atrakcyjnych cenach, jak na przykład klocki Lego. Obok zabawek, również dobrze sprzedawały się gry komputerowe (np. Battelfield 1, FIFA 17) oraz smartfony (najczęściej Apple i Samsung). Wiele osób zdecydowało się także na zakup telewizorów i konsol do grania. W jaki sposób za to wszystko płaciliśmy?

Gotówka, karta czy pożyczka – jak płacimy w Black Friday?

Polacy mają swoje przyzwyczajenia płatnicze i trudno oczekiwać, żeby je zmieniali zasadniczo w taki dzień, jak Black Friday. W przypadku sklepów stacjonarnych nadal płacimy najchętniej gotówką, ale nie wszyscy. Badania opublikowane na łamach serwisu www Polskiego Radia pokazują, że już 33% z nas nie nosi w ogóle pieniędzy przy sobie, a za zakupy płacimy często kartami, zbliżeniowo albo za pomocą telefonu.

- Sposób płacenia w sklepach zależy także od tego, co kupujemy. Za drobne rzeczy płacimy w Black Friday przeważnie gotówką lub kartą płatniczą. Gdy jednak decydujemy się w ten dzień na większe zakupy, nie wahamy się zaciągać kredytów gotówkowych – mówi przedstawiciel Inbank Polska. – W Czarny Piątek wiele banków odnotowuje znaczny wzrost zainteresowania produktami pożyczkowymi i kredytowymi. Największą popularnością cieszy się oferta tych banków, które umożliwiają pożyczenie pieniędzy szybko i najlepiej przez internet – dodaje specjalista Inbank Polska.

Potwierdzają to również dane Biura Informacji Kredytowej. Okazuje się, że w 2016 roku w Czarny Piątek banki udzieliły o 30% więcej kredytów (17,6 tys.) niż w inne dni listopada na łączną kwotę 98,5 mln zł jak donosi portal pozyczki.info. Z innego raportu BIK wynika, że najchętniej Polacy finansują kredytami zakup sprzętu AGD i RTV.

Nie można także zapomnieć o sklepach internetowych. Przecież część klientów z Polski robiło zakupy w Black Friday właśnie online. Można przypuszczać, że w Czarny Piątek płacili e-sklepach w podobny sposób, jak w pozostałe dni. Z badań Krajowej Izby Rozliczeniowej wynika, że najczęściej wybierają w sklepach internetowych płatność gotówką przy odbiorze i przelew z konta bankowego.

Bez względu jednak na to, w jaki sposób Polacy płacili za zakupy w Black Friday w 2016 roku, widać przede wszystkim rosnące zainteresowanie piątkowymi wyprzedażami nad Wisłą. Nic nie wskazuje, aby ten trend miał się odwrócić w 2017 roku. O tym jednak przekonamy się już wkrótce, ponieważ 24 listopada nadchodzi dużymi krokami.