Wielkie pieniądze, rodzinne dramaty i jedne z najbardziej luksusowych ubrań oraz torebek na świecie – historia domu mody Gucci to pełne barwnych epizodów i burzliwe dzieje, które mogłyby posłużyć jako scenariusz filmowy. Niezależnie od kolejnych zawirowań, dom mody Gucci od lat wyznacza trendy i na nowo wytycza synonim luksusu, a torebki i suknie sygnowane logo podwójnego „g” to coś, o czym marzą wielbiciele mody na całym świecie.

Gucci to obok Versace, Dolce&Gabbana czy Prady, jeden z najsłynniejszych włoskich domów mody. Powstał w 1921 roku we Florencji, a jego założycielem był syn kapelusznika Guccio Gucci. Zanim jednak młody Włoch wkroczył do świata wielkiej mody, podziwiał luksusowe życie bogaczy nosząc ich eleganckie walizki w luksusowym hotelu Savoy w Londynie. Gucci był jednak bacznym obserwatorem – widział, czym dla bogaczy są luksusowe torby i buty – wyznacznikiem stylu. Po kilku latach wraca do Florencji, gdzie otwiera swój pierwszy butik, w którym projektuje i sprzedaje galanterię skórzaną.

Droga do gwiazd

Gucci okazał się być nie tylko świetnym projektantem, ale również biznesmenem. Gdy w ciężkich czasach wojny brakowało skór do produkcji torebek, zaprojektował model wykonany z tkaniny. Słynna torebka Bamboo z charakterystyczną rączką była pierwszym sukcesem marki. Gdy logo domu mody Gucci – podwójne „g” – stawało się coraz bardziej rozpoznawalne, Guccio i pomagający mu synowie, zdecydowali się na otwarcie pierwszego butiku w USA. Był to strzał w dziesiątkę, a raczej droga do gwiazd, ponieważ wśród klientek butiku znalazła się sama Jackie Kennedy oraz Grace Kelly. Wkrótce po tym, jak zostały one sfotografowane z produktami Gucci, marka podbiła rynek amerykański.

Włoski temperament

Historia domu mody Gucci wiąże się też z burzliwymi zawirowaniami. W kilka dni po otwarciu pierwszego butiku w Nowym Jorku, umiera Guccio, a firmę dziedziczą po nim synowie. Rozpoczyna to okres szeroko opisywanych w kolorowej prasie zdrad, skandali, a nawet zabójstwa na zlecenie jednego z synów Guccia, za które do dziś wyrok odsiaduje jego żona. W lata 90. dom mody Gucci wkracza jednak w nowym wydaniu – na stanowisku dyrektora kreatywnego zatrudniono samego Toma Forda, który do oferty marki wprowadził ubrania.

Eleganckie i zmysłowe suknie szybko podbiły serca gwiazd na całym świecie, a dom mody świecił kolejne triumfy. Z czasem w ofercie marki pojawiają się także perfumy, które zyskały miano kultowych. Do tych najpopularniejszych należy np. Gucci Guilty, zapach, który w 2011 roku został uhonorowany perfumeryjnym Oscarem, czyli FiFi Awads.

Ponadczasowy styl

Po odejściu Toma Forda na stanowisku dyrektora domu mody Gucci zmieniali się kolejni projektanci, jednak wszystkim im przyświecał ponadczasowy styl, wypracowany przez Forda. Ubrania, akcesoria i perfumy sygnowane logo Gucci są zmysłowe, kobiece. Obecne projekty powstające pod okiem Alessandro Michele wciąż pełne są posągowej elegancji, jednak mają bardziej romantyczny charakter wyróżniają się również intensywnością barw oraz wzorów, a także zwiewnymi materiałami.

Aktualnie marka należy do francuskiego Holdingu Kering, a największym źródłem jej dochodów jest sprzedaż akcesoriów – butów oraz torebek. Na czerwonym dywanie w ubraniach włoskiego domu mody prezentowały się m.in. Rihanna, Kate Moss, Brad Pitt czy Jennifer Lopez.