Urodziny jako okazja do obdarowywania bliskich prezentami – to nie dziwi nikogo. A na jakie inne okazje Polacy kupują prezenty? Czy imieniny to nadal okazja do świętowania? Jakie nowe święta obchodzimy? Jak rozporządzamy swoimi budżetami prezentowymi? Czy kwiaty dla kobiet i krawat dla panów to nadal dominujący rodzaj prezentów? Jakie nowe kategorie prezentów zyskują na znaczeniu? Aby lepiej zrozumieć kierunki zmian tradycji prezentowych, serwis KatalogMarzen.pl przeprowadził w październiku b.r. badania, pytając o zwyczaje Polaków kupujących prezenty swoim bliskim.

Urodziny nadal najpopularniejszą okazją na podarowanie prezentu, imieniny odchodzą do lamusa

Według badań serwisu KatalogMarzeń.pl najpopularniejszą okazją na podarowanie prezentu są urodziny. Ponad 90% uczestników badania deklaruje, że kupuje prezenty na urodziny wszystkim bliskim objętym badaniem (mamie, tacie, mężowi, żonie, dziewczynie, chłopakowi). Nie dziwi również chęć zakupu prezentu z okazji Bożego Narodzenia – ponad 80% badanych wyraziło chęć uszczęśliwienia tego dnia swoich bliskich. Wyniki badania potwierdzają także, że jedną z najważniejszych osób w życiu Polaków są mamy – w Dniu Matki aż 92% badanych kupuje upominki, natomiast w Dniu Ojca już tylko 79%. Typowo polska tradycja imienin wydaje się odchodzić do lamusa, z tej okazji prezenty kupuje od 37% do 55% badanych (37% w przypadku prezentów dla chłopaka, 55% w przypadku prezentów dla mam). Za to zwyczaj obdarowywania się prezentami z okazji Walentynek zagościł u nas na dobre – ponad 80% badanych kupuje 14 lutego prezenty dla swojego chłopaka / dziewczyny. Co ciekawe, po ślubie nie rozpieszczamy swoich partnerów już tak bardzo – prezenty walentynkowe dla żony / męża kupuje 70% uczestników badania.

Większe kwoty na prezenty przeznaczają mężczyźni

Wyniki potwierdzają, że to panowie chętniej niż panie kupują droższe podarunki. Przeznaczanie ponad 200 zł na upominek dla żony zadeklarowało aż 28% mężczyzn. Podobne kwoty na prezenty dla męża wydaje tylko 9% pań. Czy to wynika z tego, że panom bardziej zależy na swoich partnerkach czy z tego, że zazwyczaj to nie oni odpowiadają za domowy budżet…? Ciekawostką jest, że na upominki dla taty badani wydają z reguły niewiele – 43% wybiera prezenty za maksymalnie 50 złotych, kolejne 37% do 100zł. Dla porównania – na podarunki dla mamy zaledwie 28% badanych wydaje mniej niż 50 złotych.

Kwiaty dla kobiet, kosmetyki dla mężczyzn

Wyniki badań pokazują, że znaczna część pytanych wciąż pozostaje upominkowymi tradycjonalistami. Najczęstszym prezentem dla pań są kwiaty. Otrzymuje je co druga mama oraz 7 na 10 pań od swoich partnerów. W przypadku żon i partnerek na drugim miejscu jest biżuteria, a na trzecim kosmetyki. W stosunku do mam jesteśmy bardziej praktyczni – poza kwiatami obdarowujemy je akcesoriami do domu, ubraniami oraz kosmetykami. Panowie także otrzymują najczęściej ubrania i kosmetyki. Na dalszych miejscach uplasowały się gadżety i sprzęt, a w przypadku prezentów dla taty alkohol (30% odpowiedzi).

Co ciekawe zarówno kobiety, jak i mężczyźni, coraz chętniej obdarowują swoich bliskich prezentami w formie przeżyć. Ponad 10% mężów zostało obdarowanych tego typu upominkiem i aż 16% z przebadanych kobiet zdecydowało się sprezentować taką unikatową atrakcję swoim partnerom.

Dla kobiet relaks vs. adrenalina

Okazuje się, że także przy wyborze prezentu przeżycia dla bliskiej osoby badani kierują się przyjętymi konwencjami i stereotypami. Zapytani o to, z jakiego prezentu przeżycia najbardziej ucieszyłaby się żona/dziewczyna/mama, w zdecydowanej większości odpowiadają, że relaks w SPA byłby najlepszym pomysłem (ponad 60% odpowiedzi). Tyle samo panów uważa, że ich żony chętnie wybrałyby się na romantyczną kolację, a prawie 30% z nich zabrałoby je na wieczór do teatru. Co ciekawe zdaniem aż 40% mężczyzn trafionym prezentem dla dziewczyny byłby lot widokowy. Natomiast prawie co czwarta osoba pytana o to, jaki prezent w formie przeżycia ucieszyłby mamę, odpowiedziała, że zakupy ze stylistką lub kolacja we dwoje.

Jak widać, w przypadku prezentów przeżyć dla kobiet, dominuje różnorodność zamknięta w ramy relaksu i elegancji. Wśród mężczyzn największym zainteresowaniem cieszą się oczywiście prezenty zapewniające porządną dawkę adrenaliny. Ponad połowa badanych zapytanych o to, jaki prezent przeżycie najbardziej ucieszyłby męża lub chłopaka, zdecydowała, że byłaby to jazda samochodem rajdowym. Ponad 40% kobiet uważa, że ich mężowie byliby zadowoleni z możliwości jazdy off road, a blisko 30%, że z jazdy gokartem, gry w paintball, a także degustacji wina lub whisky. Ponad 30% dziewczyn jest przekonanych, że ich chłopak ucieszyłby się ze skoku spadochronowego, a co piąta sprezentowałaby mu przygodę na strzelnicy sportowej. Blisko połowa badanych uznała, że najlepszym pomysłem na prezent przeżycie dla taty byłaby przejażdżka off-road a co druga osoba uznała, że byłaby to degustacja wina lub whisky.

Całościowo można podsumować badanie takim sformułowaniem: nasze zwyczaje prezentowe są nadal mocno zakotwiczone w tradycji, jednak wiatr zmian jest coraz bardziej widoczny. Świadczy o tym chociażby to, że 80% młodych osób obchodzi Walentynki oraz coraz silniej rosnąca świadomość niestandardowych prezentów w postaci przeżyć jako atrakcyjnej formy upominku.