Kosmetyki to produkty, które mogą służyć do pielęgnacji, oczyszczania, ochrony i upiększania. Do tej ostatniej grupy należą wszelkie produkty do stylizacji i farbowania włosów oraz kosmetyki do makijażu, tzw. kosmetyki kolorowe, które od towarzyszą kobietom.

Kosmetyki do makijażu, stosowane do upiększania ust, oczu czy cery, stosowane są od wieków. Przykład? Weźmy choćby Kleopatrę: źródła historyczne dowodzą, że była ona jedną z pierwszych kosmetolożek i makijażystek - wszystkie swój porady spisała w formie podręcznika. Kolejnym przykładem mogą być gejsze, w przypadku których makijaż był prawdziwą sztuką. Proces pudrowania ciała i zdobienia ciała zajmował im zwykle kilka godzin.

Jeszcze w XIX wieku mało która kobieta otwarcie przyznawała się do wizyt w salonie kosmetycznym: w cenie była naturalna i zdrowa cera, która nie potrzebowała pomocy specjalistów. Choć panie za wszelką cenę starały się podtrzymać wizerunek naturalnych piękności, to wiadomo, że jeszcze przed I wojną światową przyczerniano rzęsy sadzą, a usta upiększano za pomocą naturalnych i powszechnie dostępnych barwników. W dwudziestoleciu międzywojennym kremy i kosmetyki do makijażu cieszyły się już większą popularnością, a rozwój kina jeszcze bardziej spopularyzował wyrazisty makijaż.



Od tamtego czasu pojawiały się najróżniejsze trendy w makijażu. Lata 20. i 30. to mocno podkreślone oczy, wyraziste brwi i wąskie usta – kobiety tamtych czasów nierzadko goliły sobie brwi i zastępowały je narysowaną wąską czarną kreską. Lata 40. i 50. to styl pin-up, w którym królowały czerwone usta i oczy podkreślone eyelinerem. Styl kolejnej dekady zdominował ruch hipisowski, ceniący sobie luz i naturalny wygląd. Lata 70. i 80. były szaleństwem kolorów: w cenie były kolorowe cienie do powiek i maksymalnie wydłużone rzęsy. Potem nastąpił przesyt kolorami, i nastąpił szał na „make-up without make up”, czyli naturalny makijaż, w którym często królują beże, brązy i szarości.

Jak sprawa wygląda dzisiaj? Kosmetyków do makijażu jest coraz więcej i uwidaczniają się wśród nich dwie najważniejsze tendencje: albo łączenie kilku funkcji w jednym produkcie (kosmetyki w stylu all-in-one albo 2w1), albo tworzenie różnych produktów, które najlepiej jest stosować razem (np. bronzer i rozświetlacz, baza pod makijaż i podkład). Kobiety mają niemal nieograniczony wybór jeśli chodzi o kosmetyki do makijażu – w sklepie internetowym Let’s Beauty każda znajdzie coś dla siebie.