Ty, dziecko i Twój dom, czyli Twoja Firma

Autor: Maciej Pietrzyk


Czy macierzyństwo oznacza zawodową banicję? Wbrew temu, co powszechnie się sądzi, kobieta opiekująca się dzieckiem, staje przed całkowicie nową szansą założenia własnego biznesu.

W wolnej chwili: e-biznes

Czym jest e-biznes? Jest wręcz stworzony dla młodych matek . Za pomocą komputera z dostępem do sieci, jesteś wstanie rozkręcić własną działalność. Sama wyznaczasz sobie godziny pracy. Mogą być tradycyjne np. rano – popołudnie, ale równie dobrze możesz pracować w każdej wolnej, wybranej przez siebie chwili. Gdy np. dziecko śpi albo babcia wzięła je na spacer. Wtedy siadamy przed komputerem i jesteśmy szefem naszej jednoosobowej firmy. „Coraz więcej prawdziwego biznesu rozpoczyna się w sieci. Młode osoby, omijając koszty prowadzenia tradycyjnej firmy, rozpoczynają od e-biznesu  odnosząc coraz większe sukcesy”- twierdzi Monika Orłowska, New Business Manager z Agencji Marketingu Zintegrowanego, Grupy Adweb.

Pożegnaj rutynę


Oczywiście e-biznes to także wyzwania, których nie znajdziemy w innej pracy. W tej tradycyjnej, często wykonujemy zadania z góry ustalone, często nie mając większego wpływu na ich specyfikę. Jeśli zdecydujemy się rozpoczęcie własnej działalności, o takim stylu pracy możemy zapomnieć. Sami będziemy decydować o swoich posunięciach. "Już własny biznes daje nam wiele elastyczności - sami decydujemy kiedy pracujemy i jakie zadania wykonujemy stąd opieka nad potomstwem nie będzie przystankiem na drodze do kariery. Sieć natomiast jeszcze bardziej łamie wszelkie bariery, a szczególnie czasu i przestrzeni - nikt tutaj nie wymaga punktualnego stawienia się do pracy w pełnym, biurowym rynsztunku" – mówi Monika Orłowska.

Powitaj pomysłowość

Musimy mieć coś, co zdefiniuje naszą działalność od początku, będąc jednocześnie motorem napędowym – pomysł! To on będzie świadczył o naszym sukcesie. Oczywiście nie powinniśmy nastawiać się na coś co np. zrewolucjonizuje loty w kosmos lub będzie remedium na wszystkie choroby świata. Warto pamiętać, że rzadko kiedy wielkie wynalazki zaczynały swoja karierę w tradycyjny sposób. I tak np. dynamit zaczynał jako środek do kruszenia skał, a Coca-Cola jako… środek leczniczy. Najprawdopodobniej wymyślimy coś, co już istnieje. Nie ma się czym martwić, bo już tylko od nas będzie zależała równie ważna sprawa, a mianowicie jak postanowimy nasz pomysł sprzedać. "Nie obawiajmy się, że nie posiadamy odpowiednich kwalifikacji. Wiele firm, które z powodzeniem działają w sieci, prowadzone są przez osoby, które nie posiadają kierunkowego wykształcenia - nie jest to bowiem konieczne - można pisać bloga, prowadzić sklep czy zapoczątkować społeczność internetową - inspiracji i wiedzy e-biznesmeni poszukują wokół siebie" –zachęca Monika Orłowska.

Sady, Wina, Internet

Jak znaleźć pomysł? Cóż, podobno Izaak Newton odkrył prawo grawitacji, gdy dostał jabłkiem w głowę.  De facto obserwował je jedynie, drzemiąc w sadzie. Nie oznacza to, że mamy ubierać baleriny i pędzić do najbliższego sadu. Pomysł może do nas przyjść sam. Możemy pomóc mu butelką wina, dłuższą medytacją na domowym tarasie, spacerem etc. Czymś, co pomoże nam na pewno jest przestrzeń, w której mamy zamiar się poruszać – Internet.

Szkiełko i oko

Sieć jest pełna informacji. W zasadzie trudno o ich lepsze źródło. Tam też najlepiej będzie zacząć szukać natchnienia. Nie oznacza to, że rezygnujemy z wina, choć jeśli przyszły szef karmi piersią... może lepsza będzie np. czekolada.  Jeśli już coś nam dzwoni, ale nie wiemy dokładnie, w której świątyni, warto zacząć od wpisywania słów kluczowych do wyszukiwarki związanych z naszym pomysłowym dzwonieniem w głowie. Świetnym źródłem wiedzy odnośnie konsumentów, a zatem naszych potencjalnych klientów są fora, blogi, przeróżne portale gdzie możemy spotkać się z opiniami,  cennymi informacjami. A zatem całość tych badań możemy przeprowadzić nie wychodząc z domu, siedząc wygodnie we własnym fotelu. W zależności od tego czy pomysłu dopiero szukamy, czy już coś mamy, zajmie nam to od paru do kilkunastu godzin. Wszystko ponownie zależy od nas.

Dobra nazwa

Obok pomysłu na Twoją działalność równie ważne będzie znalezienie  nazwy dla Twojej firmy. Na promocję w sieci niebagatelny wpływ ma odpowiedni dobór domeny internetowej, czyli adresu www. Znów warto ruszyć głową, aby nazwa była łatwa do zapamiętania, krótka i z pomysłem.  Równie ważne będzie wybranie sprawdzonego rejestratora, który zadba o w pełni profesjonalną obsługę. „Wybierając nazwę dla swojej firmy warto zwrócić uwagę czy jej adres www również jest wolny. W e-biznesie domena jest tym, czym w tradycyjnym biznesie adres siedziby firmy” – mówi Katarzyna Gruszecka z 2BE.PL, firmy zajmującej się rejestracją domen.

Hojna sieć

Jeśli już znajdziemy naszą niszę i rozpoczniemy działalność, będą nam potrzebne pewne mechanizmy, aby nasza firma funkcjonowała. Czy musimy coś obsługiwać np. naszą stronę WWW? Nie, tym zajmą się specjaliści, którzy będą zabiegać o nasze względy, aby to im powierzyć kwestie techniczne. Nas będzie to kosztowało nie więcej niż komplet pieluch. Inne potrzebne narzędzia znajdziemy ponownie w sieci. Będą tam darmowe programy i wszelkie potrzebne mechanizmy, którymi będziemy się posługiwać. Są przeważnie proste w obsłudze i co najważniejsze – skuteczne.  Znów wszystko zależy od nas, potrzebujemy czasu oraz nieco szperackich zapędów.  Nie musimy także mieć umiejętności informatyków z pentagonu. Wystarczy nam minimalna znajomość obsługi komputera z dostępem do sieci. "Internet roi się od aplikacji open-source (dostępnych bez opłat), na których można oprzeć naszą elektroniczną siedzibę firmy. To bardzo wygodne dla osób, które nie dysponują pokaźnym budżetem. Inną pozytywną sprawą jest fakt, że promocja w Internecie jest dużo tańsza niż ta w tradycyjnych mediach. Co więcej, jest ona skuteczniejsza, ponieważ Internet pozwala na dotarcie do bezpośrednio zainteresowanej grupy odbiorców poprzez mechanizmy targetowania"  - przekonuje Monika Orłowska

A w następnym odcinku…


Macierzyństwo to zadanie trudne, niezwykle odpowiedzialne i wiele wymagające. Z racji tego zamyka wiele tradycyjnych dróg kariery, ale otwiera i nowe. Od nas zależy czy spróbujemy z niej skorzystać.   W kolejnej części cyklu dowiemy się jak zrejestrować  naszą nazwę, gdzie i dlaczego warto to zrobić, oraz komu powierzyć w opiekę naszą stroną WWW.  

...