Nowe technologie w edukacji małych dzieci

Autor:


Komputer to nie tylko sposób na dobrą zabawę, rozsądne korzystanie z tego narzędzia może być także bardzo pożyteczne. Już od 2 roku życia dzieci mogą poznawać świat za pomocą aplikacji komputerowych, oczywiście w asyście osoby dorosłej. Odpowiednio dobrane gry i zabawy rozwijają wiedzę, motorykę, a nawet emocje malucha i gwarantują jego wielopłaszczyznowy rozwój.

Praca z komputerem ma tę zaletę, że z reguły jest odbierana przez dziecko jako zabawa, co pozwala na przemycenie treści edukacyjnych w przyjemny sposób. Przy okazji dziecko usprawnia też koordynację wzrokowo – ruchową, wzrokowo – słuchową, drobną motorykę, myślenie, pamięć oraz analizę i syntezę – podkreśla Jacek Legierski, psycholog i współtwórca portalu ciufcia.pl.

Świat edukacji się zmienia i stale rozwija, warto zatem zapoznać się z nowoczesnymi metodami tak, aby przygotować dziecko do korzystania z nich w przyszłości. Główna teza raportu przygotowanego przez amerykańską koalicję organizacji Partnership for 21st Century Skills mówi o tym, że instytucje edukacyjne powinny rozwijać wśród uczniów umiejętności potrzebne w XXI wieku, ponieważ dzięki temu będą oni konkurencyjni na światowych rynkach. Do tych umiejętności zalicza się między innymi sprawność posługiwania się narzędziami technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz umiejętność korzystania z cyfrowych mediów.

Dziecko może rozpocząć korzystanie z komputera po skończeniu 2 roku życia. W tym wieku rozwija się u dzieci zdolność do odróżniania symbolicznego znaczenia przedmiotu od jego rzeczywistych właściwości (funkcja symboliczna) oraz zaczyna kształtować teoria umysłu. Dzięki temu dziecko zaczyna rozumieć wirtualną rzeczywistość i jej symboliczne znaczenie. Oczywiście dziecko w tym wieku powinno korzystać wyłącznie z odpowiednich dla siebie programów zarówno pod względem treści jak i formy (bez nadmiernych błysków i szybko poruszających się elementów). Właśnie mając na uwadze etapy rozwoju dziecka twórcy portalu Ciufcia.pl stworzyli szereg zabaw dostosowanych do wieku maluchów. Ich celem jest wielopłaszczyznowy rozwój oraz nauka poprzez zabawę.

Należy oczywiście pamiętać o złotej regule – czyli o umiarze. Internet jest doskonałym narzędziem do nauki i zabawy. Jest medium interaktywnym, a więc korzystanie z niego wymaga własnej aktywności dziecka, co jest szczególnie ważne dla przedszkolaków podczas nauki i zabawy. Pamiętajmy jednak, że komputer, a szczególnie Internet nie jest sposobem na zajęcie dziecka. Dziecko przy komputerze wymaga uwagi i zaangażowania dorosłego. Dlatego najlepiej, aby wszelkie aktywności związane z zabawą odbywały się w asyście osoby dorosłej. Tak prowadzona, wczesna nauka korzystania z Internetu pomoże w późniejszym wieku uniknąć zagrożeń, jakie czyhają w sieci. W czasie wspólnego korzystania z Internetu rodzic ma okazję bardzo wcześnie wpoić dziecku zasady bezpiecznego korzystania z tego medium.

Pamiętajmy też, że nie każda strona internetowa, która z nazwy jest przeznaczona dla dzieci, zawiera rzeczywiście wyłącznie bezpieczną zawartość. Dlatego dobrze jest przyglądać się temu, na jakich stronach bawi się nasze dziecko i korzystać z katalogów bezpiecznych stron, który można znaleźć między innymi na stronie sieciaki.pl. Jeśli rodzice świadomie nakierują dziecko na odpowiednie portale, to Internet będzie nie tylko źródłem dobrej zabawy, ale także przyniesie wiele korzyści edukacyjnych.



...