Sprzedaż — jeśli jesteś kobietą, pamiętaj, że ten sektor to dla Ciebie wielka szansa

Autor:


Wśród ogłoszeń o pracę wiele dotyczy sprzedaży. Obszar ten jest bardzo rozległy – obejmuje zarówno kontakty z klientami indywidualnymi, jak i z firmami, obsługę bezpośrednią, telefoniczną i online, w różnych branżach i w bardzo odmiennych warunkach pracy. Wszystkie stanowiska w sprzedaży mają jednak pewną cechę wspólną: doskonale nadają się dla kobiet. Co takiego mają panie, że handel idzie im statystycznie lepiej? I odwrotnie – co daje kobietom praca w charakterze sprzedawcy lub opiekuna klienta?


Sprzedaż – domena kobiet

Powoli odchodzi do lamusa podział na typowo męskie i typowo kobiece zawody. Mało kogo dziwi już naprawiająca samochód kobieta czy mężczyzna opiekujący się dziećmi w żłobku. A jednak nadal pewne branże wiążą się ze zdecydowaną przewagą jednej z płci.

W handlu kobiety stanowią 65% pracowników, w sprzedaży detalicznej jest to nawet o kilka procent więcej. Tym bardziej niesprawiedliwa jest luka płacowa, wynosząca ok. 15% pomiędzy wynagrodzeniem kobiety i mężczyzny o identycznych kompetencjach, zatrudnionych na tym samym stanowisku. Na szczęście coraz więcej przedsiębiorstw odchodzi od tego mizoginicznego stereotypu. Które firmy płacą kobietom uczciwie? Sprawdź opinie o pracodawcach w branży handlowej na GoWork.pl.

 

Kluczowe kompetencje kobiet w handlu

Dlaczego pracodawcy chętniej powierzają stanowiska związane ze sprzedażą właśnie kobietom? Wynika to z cech powszechnie występujących właśnie u nich. Wysoko rozwinięte zdolności komunikacyjne, wysoka kultura osobista, umiejętność satysfakcjonującego rozwiązywania konfliktów, zdolność perswazji czy wysoki poziom empatii, przekładają się na budowanie szczególnie silnych relacji handlowych z klientem.

Kobiety są najczęściej bardziej wrażliwe na potrzeby kontrahentów i zdolne do stawiania się na ich miejscu. Negocjując warunki sprzedaży z kobietą, klient niejednokrotnie odczuwa, że staje ona niejako po jego stronie, starając się wywalczyć jak najkorzystniejszą ofertę. Wszystko to przekłada się na odnoszenie sukcesów w sprzedaży i realizację założonych przez pracodawcę planów, a co za tym idzie – na wyższe zarobki i premie.

 

Czy równouprawnienie dosięgnęło już handlu?

Skoro kobiety w handlu nadal zarabiają więcej niż mężczyźni, to czy można mówić o równouprawnieniu? Coraz częściej tak. Pracodawcy dostrzegają potencjał pań, który otwiera im ścieżkę kariery na identycznych co w przypadku mężczyzn zasadach.

Co więcej, kobiety chętniej przyswajają nową wiedzę i są bardziej systematyczne i zorganizowane w toku nauki – to dlatego ze szkoleń czy kursów wynoszą one często więcej, niż ich koledzy. Ma to związek z wielozadaniowością, która dla kobiet jest chlebem powszednim a dla mężczyzn – często nieosiągalną abstrakcją.

W wielu regionach Polski kobiety nadal stanowią większość osób bezrobotnych – i to również szansa – mogą bowiem skorzystać z licznych kierowanych do nich programów rozwojowym, w tym z praktyk, staży i kursów rozwijających umiejętności przydatne w handlu.

 

Co praca w handlu daje kobiecie?

Kobieta może więc stanowić dużą wartość dla przedsiębiorstwa – a czy działa to również w drugą stronę? Zdecydowanie – praca w handlu często bywa wybierana przez kobiety głównie ze względu na ich preferencje.

Możliwość zatrudnienia w niepełnym wymiarze godzin czy dostosowania grafiku do indywidualnych potrzeb pozwala łączyć karierę i zarabianie z życiem prywatnym i z samorealizacją w innych dziedzinach. To dlatego tak wiele kobiet decyduje się na pracę w charakterze sprzedawczyni, kasjerki czy opiekunki klienta.


 

...