CZYSTA PRZYJEMNOŚĆ SŁUCHANIA

Autor:


Świat osobistego słuchania muzyki zmienił się dramatycznie w ostatnich 40 latach. Do lat 70' najpopularniejszym odtwarzaczem muzyki był gramofon. Po nim przyszła epoka kasety magnetofonowej a następnie płyty CD. Pod koniec lat 90' pojawiły się odtwarzacze MP3. Wraz z rozpowszechnieniem szybkich łączy internetowych konsumenci uzyskali dostęp do globalnego rynku treści elektronicznych. Domowy komputer PC stał się sieciowym centrum rozrywki i informacji. Szacuje się, że 82% gospodarstw domowych w USA posiada komputer PC (na początku dekady było to 58% - dane CEA). Naszym zdaniem komputer PC odgrywa kluczową rolę w domowej konsumpcji muzyki. Istnieje spora grupa domowych słuchaczy muzyki z komputerów PC, którzy życzyliby sobie lepszej jakości dźwięku. Najważniejsze wyniki raportu CEA 2007: • 72% (122 mln) amerykańskich internautów powyżej 18. roku życia słucha muzyki w domu za pośrednictwem komputera PC (w porównaniu do 34% w 2005). • Zdecydowana większość (79%) domowych słuchaczy muzyki z komputera PC podłącza do niego parę głośników stereofonicznych. Tylko 9% domowych słuchaczy muzyki z PC używających głośników korzysta z zestawów wielokanałowych (surround). • Ponad jedna trzecia (36%) domowych słuchaczy muzyki z komputerów PC życzyłoby sobie lepszej jakości dźwięku. Niemal połowa (49%) spośród nich uznaje dźwięk o jakości CD za dźwięk „świetnej jakości”. • Muzyka jest najpopularniejszym typem treści elektronicznej na komputerach PC. 77% domowych słuchaczy muzyki z komputerów PC poświęca słuchaniu średnio 9 godzin w tygodniu. • Tylko 9% domowych słuchaczy muzyki z PC podłącza swój komputer do domowego systemu hi-fi. • 13% respondentów stwierdziło, że komputer jest dla nich głównym źródłem muzyki. • 51% słuchających muzyki z komputera to kobiety. Domowi słuchacze muzyki z PC to raczej osoby młodsze (poniżej 30 roku życia). Młodzi słuchacze są bardziej zaangażowani w muzykę - 47% słuchaczy w wieku 18-24 lat słucha muzyki z komputera przez ponad 6 godzin w tygodniu. Według tego samego badania, głównym powodem, dla którego słuchamy muzyki z komputera PC jest wygoda i wydajność. “Mogę słuchać podczas pracy.” “Komputer przechowuje moje nagrania, pozwala zgrywać muzykę z płyt i ściągać z Internetu - wszystko w jednym." “Dzięki komputerowi można lepiej kontrolować odtwarzanie. ” Spośród tych domowych słuchaczy muzyki z komputera PC, którzy korzystają z głośników zewnętrznych, większość (79%) podłącza parę głośników - tylko 9% korzysta z systemów wielokanałowych (surround). 68% użytkowników laptopów dokupiło głośniki po zakupie laptopa. Według raportu Gartnera Dataquest Insight on PC Scenarios (2006-2008) z czerwca 2007 przenośne komputery to największy motor wzrostu rynku PC dzięki spadającym cenom, rosnącej wydajności i popularyzacji sieci bezprzewodowych. Raport Gartner’s Market Trends, PCs Worldwide 1Q07 podaje, że sprzedaż komputerów PC wzrosła o 10% w I kw. 2007. Przyczyniła się do tego głównie sprzedaż przenośnych komputerów, która wyprzedza sprzedaż urządzeń stacjonarnych. Pierwszy kwartał 2007 był 10. kwartałem z rzędu, w którym wzrost sprzedaży komputerów przenośnych przewyższył 25%. Sprzedaż komputerów przenośnych stanowiła 38% całkowitego globalnego rynku PC, co stanowi wzrost w porównaniu do 32% w IV kw. 2006. Analiza i prognoza IDC światowego i amerykańskiego rynku płatnych usług muzycznych w sieci na lata 2006-2007 wykazuje, że w 2005 w USA mieszkało 66.9% użytkowników płatnych usług muzycznych. Odsetek ten zmniejszy się do 38.7% do roku 2010 za sprawą wzrostu udziału innych części świata w tym rynku – co daje duży potencjał rynkowi europejskiemu. Rosnące znaczenie muzyki z Internetu potwierdzają również dane, które wskazują, że sieciowe usługi muzyczne stanowiły 5,6% dochodów branży muzycznej w 2006 roku, a w roku 2010 będzie to już 15.7%.

...