Mój partner jest ateistÄ…, a ja praktykujÄ…cÄ… katoliczkÄ… – jak wychowamy nasze dzieci? Ile dzisiejszych zwiÄ…zków ma taki problem? Coraz częściej w mediach pojawia siÄ™ problem krzyży w szkoÅ‚ach, czy istnieje zÅ‚oty Å›rodek na to, jak go rozwiÄ…zać?
Chrześcijaństwo to jedna z najważniejszych religii świata, głównie dlatego, że wyznawana jest przez około 33% ludności. W Polsce 92% obywateli deklaruje się za osoby wierzące, jednak systematycznie na niedzielnej mszy św. uczestniczy zaledwie połowa z nich. Katolicyzm stał się również religią państwową w wielu krajach, m.in. w Polsce, we Włoszech, Hiszpanii, Portugalii, Chorwacji czy Meksyku. Nic, więc dziwnego, że w tych krajach symbole związane z tradycją chrześcijańską są widoczne w wielu instytucjach publicznych. Do tej pory wydawałoby się, fakt ten nie wzbudzał tylu głosów sprzeciwu, a może po prostu nie było na ten temat tak głośno w mediach.

To wÅ‚aÅ›nie kilka tygodni temu wybuchaÅ‚a we WÅ‚oszech nagonka na krzyże w szkoÅ‚ach. Wszystko zaczęło siÄ™ od tego, że ateistka, której dwaj synowie uczÄ™szczali do szkoÅ‚y publicznej, pozwaÅ‚a paÅ„stwo w zwiÄ…zku z obecnoÅ›ciÄ… w klasach krucyfiksu. Jak siÄ™ okazaÅ‚o sÄ™dziowie Europejskiego TrybunaÅ‚u Praw CzÅ‚owieka przyznali jej racje i caÅ‚a sprawa doprowadziÅ‚a do tego, że krzyże we wÅ‚oskich szkoÅ‚ach znikajÄ… na dobre. Protestów w tym kierunku pada coraz wiÄ™cej. BulwersujÄ… siÄ™ wÅ‚oscy katolicy, ale również katolicy w innych krajach – czy tak naprawdÄ™ sÅ‚usznie? Obiektywnie rzecz biorÄ…c każdy z nas ma prawo do wyboru wÅ‚asnego wyznania. Mamy wpÅ‚yw na to, jakimi ludźmi chcemy być i każdy z nas ma wÅ‚asne priorytety. WÅ‚aÅ›nie na tym polega tolerancja. Problem pojawia siÄ™ w przypadku, gdy zdecydowana wiÄ™kszość wierzy w to samo i ciężko zrozumieć, by dopuÅ›cić do gÅ‚osu mniejszość. Pytanie nasuwa siÄ™ samo – czy mamy prawo wpÅ‚ywać na wiarÄ™ lub niewiarÄ™ innych osób? SzkoÅ‚a wszÄ™dzie jest podstawÄ… i od jej obowiÄ…zku nie da siÄ™ uciec. W ten sposób skazani jesteÅ›my na przebywanie w pewnym gronie osób. Kiedy wszystkie dzieci sÄ… wierzÄ…ce jest o wiele Å‚atwiej. Rodzicom nie przeszkadza krzyż na Å›cianie czy lekcje religii. Coraz częściej jednak w klasach pojawiajÄ… siÄ™ dzieci z rodzin ateistycznych, bÄ…dź innego wyznania, których rodzice pragnÄ… respektować prawo do tolerancji. Ciężko jest im  „wtopić siÄ™” w tÅ‚um i w spokoju sumienia pozostawać wiernym swoim ideaÅ‚om. CzÄ™sto spotykajÄ… siÄ™ z nieprzyjemnoÅ›ciami i niezrozumieniem wÅ›ród swoich rówieÅ›ników. Nie potrafiÄ… zrozumieć, dlaczego wszystkie dzieci uczÄ™szczajÄ… na lekcjÄ™ religii, a oni w tym czasie muszÄ… spÄ™dzać godzinÄ™ w Å›wietlicy. W tej kwestii szkoÅ‚y publiczne nie liczÄ… siÄ™ z faktem, że nie wszyscy rodzice i nie wszyscy uczniowie sÄ… katolikami czy chrzeÅ›cijanami, a z różnych powodów mogÄ… nie chcieć przenosić siÄ™ do innych szkół. ZresztÄ… majÄ… do nich prawo uczÄ™szczać jak caÅ‚a reszta.

Może właśnie jednym z ciekawych pomysłów mogłoby być wprowadzenie do szkół publicznych zamiast religii, religioznawstwa? Przedmiotu, na który uczęszczać mogliby wszyscy i bez żadnej presji poszerzać wiedzę o różnorakich religiach świata. Mógłby być to przedmiot kończący się swego rodzaju testem lub zaliczeniem, z którego ocena liczyłaby się do średniej na świadectwie. Tego typu rozwiązanie z pewnością niosłoby za sobą mnóstwo pozytywnych aspektów i pozwoliłoby swobodnie funkcjonować wszystkim tym, którzy nie czują potrzeby wyznawania religii chrześcijańskiej i mają do tego jak najbardziej prawo. Problem mógłby się jednak pojawić w momencie przyjmowania przez dzieci sakramentów, głównie chodzi tu o komunię świętą. Dzieci są do niej przygotowywane od pierwszej klasy podstawówki i zajęcia lekcyjne są poświęcone temu tematowi. Ciężko byłoby pogodzić to z zajęciami z religioznawstwa. Co z dziećmi, które sakramentu nie będą przyjmowały? Na to pytanie jeszcze odpowiedzi nie ma.

Rozprawa ta zawsze bÄ™dzie niosÅ‚a za sobÄ… wiele kontrowersji. Istnieje wiele wÄ…tków poÅ›wiÄ™conych religii, które wciąż proszÄ… siÄ™ o wyjaÅ›nienie i poÅ›wiÄ™cenie im trochÄ™ uwagi ze strony dzisiejszego, ewoluujÄ…cego spoÅ‚eczeÅ„stwa. Wraz z problemem krzyży w szkoÅ‚ach pojawia siÄ™ problem krzyży w innych instytucjach, takich jak np. szpitale. ZwÅ‚aszcza umierajÄ…cy i ciężko chorzy ludzie chcÄ… by w zasiÄ™gu ich wzroku znalazÅ‚ siÄ™ symbol od wieków zwiÄ…zany z wiarÄ… chrzeÅ›cijaÅ„skÄ…. PragnÄ…, by odwiedziÅ‚ ich ksiÄ…dz z namaszczeniem. Jak rozwiÄ…zać problem, gdy na tej samej sali leżą inni chorzy odmiennego wyznania? Szpitali nie stać na to, by chorych w salach umieszczać wedÅ‚ug wyznania… A co ze zwiÄ…zkami mieszanymi wyznaniowo? Jak wychować dziecko, kiedy każda ze stron upiera siÄ™ przy swoim? BÄ™dÄ…c w zwiÄ…zku z ateistÄ… pragnÄ™ wychować moje dzieci w wierze chrzeÅ›cijaÅ„skiej. On natomiast chce, żeby same o tym zdecydowaÅ‚y i wybraÅ‚y Å›wiadomie religiÄ™, której chcÄ… być wierne. Å»eby miaÅ‚y jak i z czego wybierać muszÄ… te religie poznać. Religioznawstwo w szkole może pomogÅ‚oby im siÄ™ odnaleźć…


Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:


Wersja do druku