Większość nowoczesnych mam pracuje i nie ma za wiele czasu dla swoich pociech. Najwięcej czasu spędzamy całą rodziną podczas weekendu, świąt, czy wakacji. W ciągu tygodnia bardzo często jesteśmy już za bardzo zmęczone na zabawy z najmłodszymi, nie mamy siły na kreatywne wymyślanie im zajęć, a tym bardziej na uczestnictwo w tej rozrywce.

Warto jednak pamiętać, że czas spędzony z naszymi dziećmi jest bezcenny i to od nas zależy, jaki kontakt będziemy mieli z własnymi pociechami również w przyszłości. Właśnie w czasie ich dorastania mamy możliwość wpłynięcia na ukształtowanie i przyszłość dziecka. Naukowcy udowodnili, że ok. 50% połączeń międzykomórkowych w mózgu powstaje do piątego roku życia. Oznacza to, że to właśnie my w tym czasie najwięcej czasu przebywamy ze swoją pociechą i powinniśmy praktykować to jak najczęściej.

Bardzo wiele dobrego możemy zdziałać poprzez prawidłową i przemyślaną zabawę z maluchem. Odpowiednio stymulowana przez nas zabawa, która nie ma jedynie na celu zabicia czasu, może przyczynić się do wszechstronnego rozwoju dziecka i ma wpływ na jego dalszy rozwój. Udowodniono, że człowiek posiada 8 rodzajów inteligencji i każdą z nich można rozwijać jeszcze u bardzo małych dzieci. Zalicza się do nich: inteligencja matematyczno-logiczna, przyrodnicza, językowa, ruchowa, muzyczna, wizualno-przestrzenna, interpersonalna, refleksyjna.

CaÅ‚kiem gÅ‚oÅ›no zrobiÅ‚o siÄ™ ostatnio na temat tzw. „Zabaw fundamentalnych”, o których przeczytać możemy na wielu forach internetowych, a także zakupić specjalne broszury ze scenariuszami zabaw, dostosowanych w zupeÅ‚noÅ›ci do wieku dziecka. Odpowiednio opracowany przez psychologów program wspomaga rozwój dzieci w wieku poczÄ…wszy od urodzenia do 6 lat.  Zabawy adresowane sÄ… do nas, czyli do rodziców i opiekunów, którzy chcÄ… nauczyć siÄ™ mÄ…drze wykorzystać czas poÅ›wiÄ™cany dziecku oraz pragnÄ… dowiedzieć siÄ™ wiÄ™cej na temat wrodzonych talentów i zdolnoÅ›ci swojej pociechy.






Przykładowe zabawy:


1. Paluszkowe zabawy

Zabawa kształtująca zmysł dotyku - zalecana od 6 do 12 m-cy

Polega na wykorzystaniu palców i dłoni do zabaw typu "Tu sroczka kaszkę warzyła". Istotne przy tej zabawie jest to, żeby maluch wzrokowo śledził ruchy, a równocześnie słuchał tekstu rymowanki, no i oczywiście z czasem próbował brać czynny udział w zabawie - przez naśladowanie mimiki, gestów, dźwięków. Zabawy te rozwijają poczucie własnego ciała, sprawności fizycznej; uczą sposobu inicjowania kontaktu, naśladowania czynności, a kiedyś - inicjowania rozmowy. Innym wariantem tych zabaw jest inicjowanie danego działania: "Pokaż, gdzie sroczka kaszkę warzyła? A gdzie sroczka poleciała?"

Na tym etapie rozwoju dzieci chętnie pokazują, jakie są duże, a także robią "pa pa" na pożegnanie. Powinno się wykorzystywać każdy moment na to żeby maluch mógł pokazać swoje umiejętności

2. Rozwijanie zmysłu węchu

Zabawy zalecane od 6 do 12m-ca. Polegają na odpowiednim stymulowaniu zmysłu węchu dziecka. Można to robić np. za pomocą wacików skropionych perfumami. Chodzi o to, aby najpierw maluch poznał najbliższe mu zapachy - związane z Rodzicami. Potem można wprowadzać inne zapachy, np. owoców, kwiatów, cynamonu, gałki muszkatołowej, miodu.

Ważne, aby starać się każdego dnia wprowadzać nowy zapach - wymieniać jego nazwę w chwili, w której dziecko może go powąchać.

3. Zabawa pod górkę i z górki, gdy dziecko zacznie raczkować

Należy wziąć cztery spore poduszki i ułożyć jedną na drugiej tak, aby utworzyły niewielką "trójwarstwową" górkę. Maluch może powoli wspinać się na kolejne poduszki. Potem można zmodyfikować zabawę: wziąć wielkie kartonowe pudło i zrobić z niego ślizgawkę, tak aby Maluch mógł się ześlizgnąć z wierzchołka "góry" na najniższą poduszkę.

Wskazówka:
Gdy Maluch zbliża się do okresu raczkowania, czasem wystarczy tylko popychać jego stópki - szczególnie, jeśli Maluch znajduje się głową do przodu na nieznacznej pochyłości.

Ze starszymi dziećmi możemy bawić się już w zupełnie inny sposób. Maluch w wieku 3 lat staje się już otwarty i gotowy do współpracy z nami. Takiemu dziecku możemy zaproponować zabawy manualne z plasteliną, ciastoliną, przyklejaniem naklejek w książeczce, czy kolorowanie. Dobrą zabawą może być odrysowywanie niektórych części ciała np. dłoni, stóp, czy całej sylwetki na arkuszu papieru. Możemy także zabawić się z malcem w rybaka i przygotować powycinane z kolorowego papieru rybki, przyczepić do każdej z niej spinacz. Następnie na patyku czy gałązce przymocować na nitce mały magnesie, którym będziemy łowili rybki.

Z dzieckiem koło trzeciego roku życia możemy także bawić się nazywając różne przedmioty, kolory, zwierzęta, czy choćby zastosowania przedmiotów codziennego użytku, jakie posiadasz w domu. Gdy dziecko jest już starsze uczy się zadawać pytania, jeszcze więcej rzeczy go ciekawi i swoim zachowaniu naśladuje rodziców. Mama i tata są dla niego wzorem, przysłuchuje się i powtarza ich słowa. 5-cio letnie dziecko jest już ukształtowanym człowiekiem, które samo zaczyna myśleć i potrafi podejmować różnego rodzaju świadome decyzje.



Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:

Ile kalorii ma ryba Miruna
Szprotka wędzona

Wersja do druku