Istnieje wiele osób, które pragną zgubić zbędne kilogramy. Statystyki pokazują, że większości z nich się to nie udaje. Szkodliwe nawyki żywieniowe w wielu wypadkach okazują się silniejsze. Ci, którzy przełamują swoje słabości zazwyczaj skupiają się na utracie wagi, nie myślą natomiast o swoim zdrowiu. Należy zdawać sobie sprawę z faktu, że zbyt szybka utrata kilogramów ma szereg negatywnych następstw – zaliczamy do nich nie tylko negatywne konsekwencje dla naszego zdrowia, ale również problemy natury estetycznej. Nasza skóra zazwyczaj nie nadąża za bardzo szybkim chudnięciem, w efekcie staje się obwisła, mogą pojawić się na niej również rozstępy. Nie można zapominać, że z szybkim chudnięciem często wiąże się również efekt jojo, czyli nadrabianie strat wagi w bardzo krótkim czasie.

Od czego zacząć bezpieczne odchudzanie?

Osoby, które rozpoczynają odchudzanie powinny dokładnie określić swoje cele. Zastanówmy się czy zależy nam jedynie na tym, żeby waga łazienkowa pokazywała kilka kilogramów mniej? Czy jest nam zupełnie obojętne, że po zakończeniu kuracji odchudzającej nasz stan zdrowia się pogorszy, zaczną nam wypadać włosy, a paznokcie staną się łamliwe? Czy chcemy mieć szczupłe, ale również jędrne ciało? Większość osób po dokładnym przeanalizowaniu tematu dochodzi do wniosku, że sama utrata kilogramów to nie wszystko. Równie ważne jest zdrowie i kwestie estetyczne.

Jeżeli chcemy, żeby nasza dieta przyniosła nam jedynie pozytywne efekty, powinniśmy dobrze ją zaplanować. Co więcej musimy mieć świadomość, że procesu odchudzania nie da się zamknąć w okresie dwóch tygodni. Kiedy zdajemy sobie sprawę z naszych oczekiwań, często nie wiemy co robić. W sytuacji, kiedy nie mamy wielkiego pojęcia o bezpiecznym odchudzaniu, dobrze jest udać się po poradę do specjalisty. Współcześnie nie musimy wydawać dużych pieniędzy na konsultacje z dietetykiem, ponieważ tego typu usługi dostępne są również online – na podstawie przesłanych przez nas informacji dietetyk układa indywidualny plan żywienia.

Dajmy sobie czas

Często decyzję o rozpoczęciu odchudzania podejmujemy pod wpływem impulsu. Nadchodzi ważne wydarzenie takie jak Nowy Rok, czy nasze urodziny, a my postanawiamy zmienić coś w naszym życiu. Liczne przykłady pokazują, że o postanowieniach podjętych pod wpływem silnych emocji często zapominamy. Często za tydzień lub nawet wcześniej nasza dieta wygląda już tak samo jak przed rozpoczęciem odchudzania.

Dużo większe szanse na sukces mamy wówczas, kiedy decyzja o odchudzaniu będzie świadoma. A podejmiemy ją kierując się licznymi korzyściami, które możemy uzyskać zmieniając nasze nawyki żywieniowe. Dobrze jest myśleć nie tylko o szczupłej sylwetce, ale także o tym jak lekko będziemy się czuć ważąc kilka, kilkanaście, czy nawet kilkadziesiąt kilogramów mniej. Warto odnotować sobie korzyści zdrowotne, które pojawią się po osiągnięciu optymalnej wagi. Dzięki schudnięciu zminimalizujemy ryzyko wielu chorób cywilizacyjnych.

Pamiętajmy, że metoda małych kroków w większości wypadków okazuje się bardziej skuteczna niż radykalne zmiany. W praktyce oznacza to, że nie powinniśmy jednego dnia zmieniać naszej diety. Znacznie lepszym pomysłem jest stopniowa eliminacja produktów, które nam nie służą. Jeżeli w naszym codziennym menu są słodycze i dania typu fast food, należy rozpocząć od rezygnacji z nich. Jest to duże wyzwanie, dlatego dobrze, żebyśmy skupili się tylko na tym zadaniu. Na kolejne zmiany przyjdzie czas później. Metoda małych kroków uczy nas wytrwałości, co znacznie zwiększa szanse na sukces w odchudzaniu.

Dostosujmy dietę do naszych preferencji

Nie łudźmy się, że wytrwamy przez dłuższy czas na diecie, która nam nie smakuje. Choć do zdrowego sposobu odżywiania trzeba się przyzwyczaić, nasze menu powinno być dla nas atrakcyjne. Jeżeli nie wyobrażamy sobie życia bez mięsa, zadbajmy o to, żeby znalazło się ono w naszym dietetycznym menu. Nie warto podążać za modą i decydować się na weganizm, kiedy czujemy, że nie jest to sposób żywienia dla nas. Dieta odchudzająca niemal zawsze zakłada zmniejszenie wartości energetycznych posiłków. Nie możemy jednak dopuścić do niedoborów cennych witamin i minerałów - przypomina dietetyk Mruk z Dieta-Med Kraków. Posiłki powinny być możliwie jak najbardziej zróżnicowane.

Zdrowe odżywianie jako sposób na życie

Dieta odchudzająca nie powinna być jedynie chwilową zmianą naszego menu. Jeżeli nie chcemy, żeby efekty naszej diety były jedynie chwilowe powinniśmy pomyśleć o trwałych zmianach nawyków żywieniowych. Kilkutygodniowa dieta, po której powrócimy do starego stylu żywienia jest jedynie stratą czasu. Proces odchudzania można potraktować jako naukę zdrowego żywienia. Kiedy chcemy schudnąć, obniżamy zawartość energetyczną naszych posiłków, następnie w miarę utraty kilogramów ją zwiększamy. Po zakończeniu odchudzania możemy spożywać więcej kalorii, jednocześnie jakość naszych posiłków znacząco się nie zmienia.

Niezależnie od tego na jaką dietę się zdecydujemy, nie zapominajmy o aktywności fizycznej. Dzięki ćwiczeniom po odchudzaniu nasze ciało będzie nie tylko szczupłe, ale również bardziej jędrne.

 


Podobne artykuły: