Sprzedaż mieszkania to nie tylko zamieszczenie ogłoszenia w internecie czy gazecie, ale również sporo formalności, które zostawione na ostatnią chwilę znacznie wydłużają ten proces. Niektórzy w celu zaoszczędzenia czasu i dla pewności prawidłowego przygotowania korzystają z pomocy pośrednika nieruchomości. Podpowiadamy na jakie elementy zwrócić uwagę i co zrobić, aby szybko i bez problemów sprzedać lokal.

Wiele osób podejmuje się sprzedania mieszkania na własną rękę. Zaczyna od odświeżenia lokalu, posprzątania, naprawienia usterek i innych podobnych czynności. Następnie przygotowuje ogłoszenie, które zamieści na jednym z popularnych portali. Oferty mieszkań nie zawieją konkretów, a jedynie przymiotniki jak zadbane, nowoczesne, klimatyczne i wiele innych. Brakuje informacji rzeczowych, a potencjalni nabywcy się nie zgłaszają. Taki proces sprzedaży może trwać w nieskończoność. W rzeczywistości właściwa transakcja jest trochę bardziej skomplikowana.

Najpierw formalności

Na wstępie warto przygotować dokumenty poświadczające prawo własności nieruchomości, czyli akt notarialny oraz wpis do księgi wieczystej. Takim dokumentem dla spółdzielczych mieszkań własnościowych jest przydział spółdzielczy. Tutaj potrzebne będzie również zaświadczenie o gotowości lokalu do sprzedaży. Jeśli w prawie spółdzielczym ustanowiona została księga wieczysta, również należy o niej pamiętać. Warto także dysponować wypisem i wyrysem z miejscowego planu zagospodarowania terenu.

Gdy mieszkanie spółdzielcze nie jest niczym obciążone warto się zorientować czy budynek nie jest pod hipoteką. Jeżeli taka sytuacja ma miejsce, dobrze jest wiedzieć dlaczego. Przyczyną może być obciążenie mieszkania tzw. kredytem spłacanym za pomocą Państwa. Są to zwykle lokale z lat 80. i 90. Taki dług dobrze jest wcześniej uregulować, lub obniżyć cenę nieruchomości.

Potencjalny nabywca może także zapytać o rachunki oraz czy nie zalegamy z opłatami za lokal. Warto poprosić spółdzielnie lub wspólnotę o taki dowód. Powinniśmy również się przygotować na ewentualne pytania o remonty planowane, czy niedawno zrealizowane jak np. odmalowanie klatki schodowej.

Gdy znajdzie się kupiec warto przygotować umowę przedwstępną. Podpisuje się ją gdy klient nie może w bliskim czasie dokonać opłaty np. podczas oczekiwania na decyzje kredytową. Jest to zabezpieczenie przed wycofaniem się nabywcy. Można również ustalić wpłatę zadatku. Jest to ważne zabezpieczenie na wypadek, gdyby nie doszło do pozytywnego zakończenia transakcji. Gdy klient jest gotowy podpisujemy właściwą umowę sprzedaży w formie aktu notarialnego.

Pośrednik zrobi to za Ciebie

Osoba chcąca sprzedać mieszkanie za pomocą biura nieruchomości nie tylko oszczędza czas, ale oddaje swój lokal w ręce profesjonalistów, którzy dbają, aby cały proces odbył się bezproblemowo.

Zwykle prowizja biura nieruchomości mieści się w przedziale 1,5 - 3 proc. ceny transakcyjnej, co wynosi około kilkudziesięciu tysięcy złotych. Czasami stanowi to trudność, ponieważ koszt pośrednika ponoszą obie strony – zarówno sprzedający, jak i kupujący.

Główne czynności pośrednika nieruchomości to wycena mieszkania, profesjonalna promocja ogłoszenia i dopełnienie wszystkich formalności zgodnie z przepisami. Zadaniem takiej osoby jest również doprowadzenie do transakcji i podpisanie aktu notarialnego.

Bardzo ważnym plusem jest również to, że pośrednik ma za zadanie weryfikację każdego potencjalnego nabywcy. Sprawdza jego tożsamość, co zmniejsza ryzyko, że dom obejrzą przypadkowi ludzie, którzy mogą okazać się złodziejami.

Podpisując umowę z pośrednikiem powinniśmy zwrócić uwagę na takie elementy umowy jak wysokość prowizji, czas trwania i okres wypowiedzenia umowy oraz jego warunki.

Sprzedane

Tak przygotowani pod względem formalnym powinniśmy uniknąć problemów ze znalezieniem konkretnego nabywcy i późniejszym spłacaniem nieruchomości. Szczególnie powinny uważać osoby, które będą dokonywały tej transakcji po raz pierwszy.

Opracowanie - redakcja portalu RynekPierwotny.pl - największej bazy ogłoszeń deweloperskich w internecie.


Podobne artykuły: