Stres, zmiana diety, przyjmowanie niektórych leków, zatrucie pokarmowe, wirusy – przyczyn biegunki może być wiele. Na szczęście, w większości wypadków z dolegliwością poradzą sobie proste domowe sposoby.

Światowa Organizacja Zdrowia podaje, że rocznie na całym świecie występuje około 2 miliardów przypadków zachorowań na biegunkę. Zgodnie z definicją, rozwolnienie jest takim stanem, w którym osoba korzysta z ubikacji częściej niż trzy razy na dobę, oddając zwiększoną ilość stolca o płynnej lub półpłynnej konsystencji. Z reguły objawy pojawiają się nagle i utrzymują przez kilka dni. Jeśli rozwolnienie trwa dłużej niż miesiąc, należy mówić o przewlekłej biegunce. Objawy utrzymujące się do dwóch tygodni – to postać ostra rozwolnienia.

Przyczyny ostrej biegunki

W przeciwieństwie do przewlekłej biegunki, które może wskazywać na poważne problemy o podłożu gastrycznym, biegunka ostra jest najczęściej spowodowana zatruciem pokarmowym, infekcją albo wprowadzeniem do organizmu toksyn. Do rozwolnienia dochodzi wówczas wskutek spożycia lub wypicia brudnych albo przeterminowanych pokarmów. Nierzadką przyczyną są również nieumyte przed jedzeniem ręce. Dochodzi wówczas do zakażenia bakteryjnego lub wirusowego, odpowiedzialnego za 90 procent biegunek w postaci ostrej. Niekiedy jednak nawet mycie rąk nie pomaga – obecne np. w owocach morza norowirusy są całkowicie odporne na mydło. Rozwolnienie może też być skutkiem ubocznym przyjmowania niektórych leków. Z kolei, osobom z zespołem jelita drażliwego doskonale znana jest tzw. biegunka stresowa, która pojawia się pod wpływem zdenerwowania i ustaje wraz ze zniknięciem stresogennej sytuacji. Rozwolnienie może przytrafić się także podróżującym do krajów prezentujących niski standard sanitarno-higieniczny. W zależności od przyczyn rozwolnienia, dodatkowe objawy towarzyszące ostrej biegunce mogą się od siebie różnić: przy zakażeniu bakteryjnym może wystąpić gorączka, a przy infekcji wirusowej – symptomy zapalenia górnych dróg oddechowych.

Domowe leczenie biegunki

Częste biegunki – to ogromne obciążenie dla organizmu, ponieważ traci on spore ilości wody. Dlatego podstawą leczenia biegunki jest nawadnianie. Samo picie wody jednak nie wystarczy, bo podczas rozwolnienia organizm częściowo traci umiejętność przyswajania cieczy, stąd warto zaopatrzyć się w specjalne płyny, które regenerują uszkodzony nabłonek przewodu pokarmowego oraz uzupełniają poziom elektrolitów w organizmie. Oprócz wody można pić także mieszanki ziołowe i herbaty. Bezwzględnie zrezygnować należy z soków owocowych oraz napojów gazowanych i kolorowych. Ważną częścią leczenia biegunki jest też ograniczenie utraty płynów. Z tym najlepiej poradzą sobie leki przeciwbiegunkowe, dostępne w aptekach bez recepty (http://www.stoperan.pl/przyczyny-biegunek.html). Sposobem na rozwolnienie jest też zastosowanie odpowiedniej diety. Należy zrezygnować z potraw ciężkostrawnych, pieczonych (nawet na grillu) i smażonych, a zamiast nich wybrać gotowane warzywa (np. marchewkę) i owoce, które mają właściwości przeciwbiegunkowe. To banany, jagody, czarne porzeczki, cytryna. Czasami polecany jest także kisiel z siemienia lnianego, który hamuje biegunkę i tworzy osłonę na ścianie jelita. Zbawienny wpływ ma także czekolada z dużą zawartością kakao oraz rozgotowany ryż.

Jak zapobiegać biegunkom?

Lepiej jest jednak zapobiegać niż leczyć, dlatego warto poznać kilka sposobów, które pozwolą uchronić się przed problemami trawiennymi i zapomnieć o częstych biegunkach. Przede wszystkim warto pamiętać o przestrzeganiu zasad higieny: myć ręce z mydłem po każdym skorzystaniu z toalety i przed posiłkiem, a udając się w daleką podróż, zabrać ze sobą butelkę z płynem odkażającym. Przebywając na wyjeździe za granicą, należy starannie wybierać lokal gastronomiczny, pamiętając, że w danym regionie świata może być odmienna od naszej mikroflora bakteryjna. Na co dzień zaś należy zapobiegać odwodnieniu, wypijając 1,5-2 litry płynów. Osoby mające kłopoty z układem trawiennym powinny też bacznie przyjrzeć się swojej diecie: najlepiej jest bowiem unikać warzyw wywołujących wzdęcia i pogłębiających problemy gastryczne. To m.in. cebula, kapusta i warzywa strączkowe. Na cenzurowanym znajdą się także słodycze, dżemy, słodkie napoje, a nawet miód. Zawierają one węglowodany, które wzmagają fermentację w jelitach i nasilają dolegliwości. Warto też poznać przyczynę biegunki, zwłaszcza jeśli ma ona charakter przewlekły. Jeżeli jednak mimo zastosowanych zmian w diecie oraz farmaceutyków dolegliwości nie znikają, warto zwrócić się do specjalisty.


Podobne artykuły: