Zamknij na chwilę oczy i wyobraź sobie, że od dziś przestajesz widzieć otaczający Cię świat. Kiedy nie masz problemów ze wzrokiem, często zapominasz, jak ważne są Twoje oczy. Musisz o nie dbać tak samo jak o inne narządy swojego ciała, żeby utrzymać je w dobrym zdrowiu i długo cieszyć się dobrym wzrokiem.


Podstawowe ćwiczenia oczu

Wystarczy kilka minut dziennie ćwiczeń, żeby Twoje oczy pozostały w dobrym zdrowiu i były bardziej wypoczęte. Kilka prostych ćwiczeń, które wykonasz w mniej niż 1 minutę:

  • Spójrz w lewo i przytrzymaj wzrok na 5 sek. Rozluźnij oczy. Spójrz w prawo, przytrzymaj 5 sek. Rozluźnij. Powtórz 5 razy. Pomrugaj oczami

  • Spójrz w górę w lewą stronę i przytrzymaj 5 sek. Rozluźnij oczy. Spójrz w dół w prawą stronę i przytrzymaj 5 sek. Rozluźnij. Powtórz 5 razy

  • Spójrz w górę w prawą stronę, przytrzymaj 5 sek. Rozluźnij oczy. Spójrz w dół w lewą stronę. Rozluźnij. Powtórz 5-krotnie

  • Zrób oczami 10 kółek w lewą stronę. Zamrugaj oczami

  • Zrób oczami 10 kółek w prawą stronę. Zamrugaj oczami

Kiedy nie ćwiczysz mięśni oczu, stają się słabe i powodują problemy z prawidłowym widzeniem. Mięśnie oczu są ściśle powiązane z innymi organami i nerwami w Twoim ciele. Ćwiczenia oczu wspomagają nie tylko sam wzrok, ale również pobudzają do działania inne regiony Twojego ciała.

  • Poruszanie oczami do góry wzmacnia górne mięśnie gałki ocznej i pobudza przysadkę mózgową i szyszynkę.

  • Patrzenie na boki wzmacnia mięśnie boczne oka, a także pozytywnie wpływa na przewody słuchowe, bębenki, kanaliki łzowe i nos.

  • Poruszanie gałkami ocznymi w dół wzmacnia dolne mięśnie oka oraz dolne części przewodów słuchowych i system nerwowy.

Dodatkowe ćwiczenia oczu

Dla wzmocnienia oczu możesz wykorzystać też bardziej zaawansowane ćwiczenia (np. wyszukiwanie liczb w tekście, wybiórcze czytanie, śledzenie wzorów). Ich przykłady znajdziesz w sieci. Ćwiczenia wzmocnią Twoje oczy, zrelaksują je i na dłużej pozwolą Ci cieszyć się dobrym wzrokiem.

Krople do oczu

Kiedy nosisz soczewki kontaktowe lub cierpisz na zespół suchego oka, musisz zadbać o odpowiednie nawilżenie śluzówki oka. Również osoby nieodczuwające suchości oczu, mogą potrzebować dodatkowego nawilżenia oczu podczas zimy. Powietrze jest wtedy suche, a w pomieszczeniach gorące, co bardzo wysusza śluzówki. Idealnym rozwiązaniem są nawilżające krople do oczu, czyli tzw. sztuczne łzy. W asortymencie sklepu Szkla.com znajdziesz szeroki asortyment kropel do oczu, np. krople z witaminami, ziołowe krople do oczu lub krople z hialuronianem sodu, eliminujące uczucie suchości.

Witaminy dla oczu

Prawidłowo zbilansowana dieta korzystnie wpłynie na Twój wzrok. Spożywaj jak najwięcej produktów bogatych w witaminę A, luteinę oraz kwasy DHA.

  • Witaminę A znajdziesz w marchewce, dyni oraz w owocach mango i arbuzach

  • Luteinę dostarczysz sobie, jedząc marchewkę, jaja, jarmuż i awokado

  • Kwasy DHA odnajdziesz w rybach morskich takich jak łosoś, pstrąg, sardynki, śledzie

Oprócz spożywania pokarmów bogatych w witaminy niezbędnych dla zdrowia oczu, możesz przyjmować suplementy diety. Uzupełnią niedobory witamin i zagwarantują Twoim oczom dobre zdrowie.

Okulary ajurwedyjskie

Do niekonwencjonalnych metod leczenia wad wzroku i trenowania oczu należą bezsoczewkowe okulary wieloprzysłonowe. Zamiast soczewek umieszczono w nich przysłony z wieloma otworami o małej średnicy. Okulary poprawiają ostrość widzenia, dzięki patrzeniu przez otwory przysłony i zwiększaniu głębi ostrości. Według zwolenników metod niekonwencjonalnych, okulary poprawiają ostrość obrazu w każdej wadzie wzroku. Leczą też krótko- i dalekowzroczność, astygmatyzm, zaćmę i zeza u dzieci.

Aby Twoje oczy na długie lata pozostały w dobrej kondycji, stosuj się do kilku prostych zasad. Regularnie wykonuj ćwiczenia, jedz pokarmy bogate w witaminy, nawilżaj oczy i daj im odpoczywać.


Podobne artykuły: