Nadciśnienie, bezdech, a nawet depresja - chrapanie to problem, który może przerodzić się w wiele poważnych dolegliwości, dlatego nawet jeżeli komuś nie przeszkadzają uciążliwe odgłosy dochodzące z sypialni, to nie powinno się go lekceważyć.


Poniższe zestawienie zawiera listę sprawdzonych sposobów na chrapanie, dzięki którym uda się osiągnąć zdrowy i spokojny sen. U niektórych osób odczuwalne efekty przyniesie zastosowanie się do nawet jednej z poniższych wskazówek. W pozostałych przypadkach konieczne będzie wprowadzenie w życie większej ilości porad, ale w końcu problem na pewno zostanie wyeliminowany. Trzeba tylko sprawdzić, co jest dla danej osoby najlepsze.

1. Odpowiednia pozycja podczas snu

Podczas spania na plecach w pozycji na wznak następuje pogłębienie chrapania. Wynika to z tego, że w tej pozycji język opada do tyłu, a to powodu otwarcie się ust i zwężenie kanału nosogardła oraz cieśni gardła. Jak sobie z tym poradzić? Wystarczy zmienić pozycję i spróbować spać na boku. Osoby, które nie mogą się odzwyczaić od spania na plecach mogą zastosować proste i niezwykle skuteczne rozwiązanie: wystarczy w okolicach środka pleców w koszuli od pidżamy zaszyć piłeczkę tenisową. O ile nie będzie ona robiła żadnej różnicy podczas spania na boku, to wygodne leżenie na plecach stanie się niemożliwe i tym samym uda się ograniczyć chrapanie.









2. Odstawienie używek

Wbrew pozorom zażywanie używek odgrywa dużą rolę w chrapaniu. W dodatku chodzi o te najpopularniejsze, jak alkohol i papierosy. Nikotyna znajdująca się w papierosach powoduje zaleganie śliny w tchawicy oraz krtani, a dodatkowo wywołuje obrzęk śluzówki i podrażnia gardło. To natomiast w znaczącym stopniu utrudnia proces wydobywania się powietrza z płuc. Na osoby chcące wyeliminować chrapanie negatywnie wpływa również alkohol, który oddziałuje w taki sposób, że dochodzi do wiotczenia języka i mięśni gardła. Dlatego też nie powinno się go spożywać przynajmniej na dwie - trzy godziny przed zaśnięciem. Również niektóre środki uspokajające mają podobne działanie, dlatego jeśli ktoś chrapie, a regularnie spożywa takie preparaty, powinien udać się do lekarza w celu znalezienia innego rozwiązania.






3. Preparaty ułatwiające oddychanie

Praktycznie w każdej aptece można obecnie znaleźć liczne preparaty, które ułatwiają oddychanie. Są to specjalistyczne środki, które można nabyć bez recepty. Preparaty tego typu oferowane są w różnych formach, więc pacjent - w zależności od preferencji - może wybrać spray lub specjalne listki przyklejane do podniebienia.














4. Pozbycie się nadwagi

Nie można ukrywać faktu, że osoby otyłe częściej zmagają się z problemem chrapania, a dodatkowo ich chrapanie jest głośniejsze. Należy więc zwracać uwagę na to, co się je oraz pomyśleć o jakiejś regularnej aktywności fizycznej. Dzięki temu uda się nie tylko poprawić napięcie mięśni, ale również cieszyć się lepszym samopoczuciem. Jeśli chodzi o konkretny rodzaj aktywności fizycznej, to na początek warto wybrać to, co sprawia nam największą radość. Nie trzeba od razu korzystać z drogich zajęć, tylko warto zacząć nawet od spacerów lub jazdy rowerem.











5. Specjalna poduszka

Chociaż opisane powyżej sposoby na chrapanie sprawdzają się w większości przypadków, to co zrobić w sytuacji, gdy ktoś nie chce poddawać się zabiegom ani spać w masce tlenowej, a w dodatku nie chce dłużej odczuwać dyskomfortu związanego z ciągłym pilnowaniem pozycji podczas snu? W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem będzie wypróbowanie ortopedycznej poduszki, która zapobiega chrapaniu. Dobrym przykładem takiego asortymentu jest poduszka Sissel Silencium, która została zaprojektowana w taki sposób, aby jej anatomiczny kształt pozwalał uzyskać prawidłową pozycję podczas snu, w której odciążony zostaje górny odcinek kręgosłupa. Poduszka umożliwia dowolną regulację wysokości, a powiększony rozmiar pozwala na zdrowy i wygodny sen. Jej skuteczność została potwierdzona w licznych testach - w niektórych przypadkach osobom stosującym ją na co dzień udało się zredukować chrapanie nawet o 90%.



6. Operacja lub specjalna maska

Jeżeli opisane powyżej metody nie przynoszą większych efektów, warto rozważyć przeprowadzenie operacji lub stosowanie specjalnej maski. Popularny zabieg stosowany w ramach leczenia chrapania jest mało inwazyjny i trwa około 30 minut. Pełne efekty widoczne są po upływie kilku tygodni. W przypadku stosowania specjalnej maski pacjent nie musi poddawać się żadnym zabiegom. Wystarczy, że podczas snu będzie miał nałożoną maskę dostarczającą powietrze. Dzięki temu można zapobiec zapadaniu się dróg oddechowych, a tym samym uchronić przed zmniejszeniem ilości przepływającego przez nie powietrza. To natomiast pozwala pozbyć się problemu chrapania. Nie jest to jednak rozwiązanie dla każdego, gdyż niektóre osoby nie potrafią przyzwyczaić się do spania z nałożoną na twarz maską.




Jak widać sposobów na chrapanie jest wiele i wcale nie jest tak, że bez operacji nie da się skutecznie rozwiązać problemu chrapania. Najlepiej jest wypróbować w praktyce kilka powyższych porad i sprawdzić, która w naszym przypadku przyniesie najlepsze efekty.


Podobne artykuły: