Mleko i jego przetwory zawsze były podstawą codziennej diety. Dostarczają niezastąpionych składników, niezbędnych do prawidłowego wzrostu i rozwoju organizmu, są stałym elementem piramidy żywieniowej. Cenili je od zamierzchłych czasów nasi przodkowie. W Cesarstwie Bizantyńskim na przykład, mleko było napojem ludzi zamożnych – nazywane było nektarem bogów.

W czasach starożytnych i biblijnych natomiast powstało wyrażenie „kraina mlekiem i miodem płynąca”, gdyż mleko uważane było za synonim bogactwa. Grecy widzieli rozlane mleko patrząc w gwiazdy i mgławice. Stąd wzięła się nazwa "galaktyka", która z greckiego galaktikos oznacza ‘mleczny’. U niektórych ludów mleko miało znaczenie ceremonialne i było składane bogom i duchom w ofierze. Już nasi przodkowie czuli, jak wartościowym napojem jest mleko, my natomiast to wiemy, posiadamy wiele badań o tym świadczących. Właśnie takie - pewne, poparte badaniami i cenne informacje na temat nabiału Polska Izba Mleka przekazała 7 marca podczas konferencji „Fakty i mity o mleku”.
Prof. dr hab. n. med. Janina Danuta Piotrowska-Jastrzębska z Kliniki Pediatrii I Zaburzeń Rozwoju Dzieci i Młodzieży Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku wytłumaczyła, czym dokładnie jest zdrowe żywienie, przedstawiła nową, ulepszoną piramidę żywieniową, zalecenia dotyczące ilości mleka i jego produktów spożywanych w ciągu dnia oraz wymieniła i opisała najważniejsze składniki zawarte w mleku, m.in. wapń, białko, magnez, potas oraz cynk, a także witaminy A, D i te z grupy B. Spożycie mleka wśród dzieci nie jest jednak zadowalające, jesteśmy ciągle w tyle za Europą – powiedziała Pani Profesor.



Niestety, mleko i produkty mleczne nie są jeszcze spożywane przez Polaków tak często, jak powinny. Dlatego Polska Izba Mleka, wraz z Polską Federacją Hodowców Bydła i Producentów Mleka, stworzyła edukacyjną kampanię pn. „Mam kota na punkcie mleka”, przeznaczoną dla dzieci od 8 do 13 lat, ale także ich rodziców i nauczycieli. Kampania przekazuje wiedzę na temat wartości odżywczych mleka i jego przetworów. Szkoły, które przystąpią do kampanii otrzymają kolorowe broszury edukacyjne, możliwość wzięcia udziału w wielu ciekawych konkursach, eventach rodzinnych, spotkaniach oraz uzyskają dostęp do witryny WWW programu (www.mamkotanapunkciemleka.pl), zawierającej m.in. wiadomości o mleku, przepisy, porady ekspertów i gry edukacyjne – powiedziała Agnieszka Maliszewska, Dyrektor Polskiej Izby Mleka. – Aby zainteresować produktami mlecznymi już najmłodszych, stworzyliśmy też program Dzieciaki Mleczaki, który skupia się na dzieciach w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Więcej informacji o tym programie jest na stronie www.dzieciakimleczaki.pl.
Konferencja „Fakty i mity o mleku” dofinansowana była z Funduszu Promocji Mleka. Partnerem konferencji był Referat Zdrowia Departamentu Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego w Białymstoku, a patronatem objął konferencję Prezydent Miasta Białystok.









Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:

Actimel Truskawkowy kcal

Wersja do druku