Ponad połowa dorosłych Polaków ma nadmierną masę ciała, a w grupie otyłych jest coraz więcej dzieci. Lubimy dobrze zjeść, co niestety rzadko oznacza to, że odżywiamy się zdrowo. Dlatego warto zmienić nasze nawyki na lepsze.

 Najlepiej już teraz, bo do noworocznego postanowienia poprawy zostały cztery miesiące. A nawet taki okres, przy złym sposobie odżywiania, wystarczy, aby zgotować swojemu organizmowi całkiem spore kłopoty.

Choroby układu krążenia, otyłość, cukrzyca typu 2 i nowotwory to tylko niektóre z konsekwencji nieprawidłowego żywienia. Nie odżywiamy się zdrowo ponieważ jesteśmy przekonani, że oznacza to konieczność kupowania drogich i trudno dostępnych produktów. Prawda jest zupełnie inna. Wystarczy, że zmienimy nasze przyzwyczajenia żywieniowe, w czym pomoże „12 przykazań zdrowego żywienia”, a do koszyka wrzucimy „zdrowe” produkty, które wbrew obiegowej opinii są tanie i powszechnie dostępne – podpowiada dr Joanna Myszkowska-Ryciak
z Polskiego Towarzystwa Dietetyki.

Gdzie szukać podpowiedzi, jaka dieta jest dla nas idealna? Na przykład w internecie, gdzie pod adresem www.zdrowyapetyt.pl Tesco i Polskie Towarzystwo Dietetyki promują dobre nawyki żywieniowe. Główną atrakcją serwisu jest zegar żywieniowy, który przygotowuje indywidualne zalecenia dietetyczne oraz przypomina, o której godzinie i co włożyć do garnka. Zegar żywieniowy jest także dostępny jako bezpłatna aplikacja na smartfony i tablety
z systemem Android lub iOS.

Pamiętajmy, że energetyczność diety musi odpowiadać naszemu indywidualnemu zapotrzebowaniu na kalorie. Przy obliczaniu tej wartości należy uwzględnić wiek, wagę, płeć oraz poziom aktywności fizycznej. I tak, wg kalkulatora ze strony kampanii Zdrowy Apetyt, zapotrzebowanie na kalorie 30 letniej kobiety (170 cm wzrostu, 63 kg), która przynajmniej raz
w tygodniu uprawia sport i aktywne spędza czas, wynosi około 2450 kilokalorii. To jest punkt wyjścia do ustalenia diety dopasowanej do indywidualnych potrzeb organizmu. Pomoże w tym wizyta u dobrego dietetyka lub skorzystanie z informacji jakie znajdziemy na stronie internetowej kampanii edukacyjnej Tesco.

Jeżeli trudno nam zmienić nawyki żywieniowe na lepsze, czasami warto znaleźć dodatkową motywację: ustawić przypominacz na tablecie, prowadzić dzienniczek zdrowego żywienia,
w którym będziemy śledzić swoje postępy lub powiesić w kuchni listę „12 przykazań zdrowego żywienia”, które towarzyszą akcji edukacyjnej Zdrowy Apetyt.

1.    Jedz regularnie. Posiłki spożywaj nie rzadziej niż co 3-4 godz. Dłuższe przerwy sprzyjają odkładaniu się tkanki tłuszczowej.
2.    Śniadanie jedz nie później niż 2 godz. od momentu przebudzenia.
3.    Ostatni posiłek spożyj na 2 godz. przed snem. Pamiętaj, że wieczorem metabolizm jest spowolniony i nadmiar kalorii może być magazynowany w postaci tkanki tłuszczowej.
4.    Jedz powoli i w spokojnej atmosferze. Twój organizm lepiej przyswoi składniki odżywcze z posiłków.
5.    Nie podjadaj między posiłkami. Słodkie czy słone „przekąski” to prosty sposób na przyrost zbędnych kilogramów.
6.    Unikaj jedzenia produktów wysoko przetworzonych na rzecz świeżych warzyw
i owoców oraz posiłków przygotowanych w domu.
7.    Jedz ryby co najmniej 1-2 tygodniu.
8.    Pij co najmniej 1,5 litra płynów dziennie, najlepiej wodę.
9.    Pamiętaj, że podstawą zdrowej diety powinny być węglowodany złożone zawarte w pełnoziarnistych produktach zbożowych, takich jak: pieczywo, makarony, kasze, brązowy/naturalny ryż lub płatki zbożowe.
10.    Staraj się, aby w każdym posiłku znalazły się surowe lub gotowane warzywa.
11.    Staraj się codziennie zjeść przynajmniej 2 porcje owoców.
12.    Codziennie spożywaj 2-3 porcje produktów mlecznych takich jak: jogurt naturalny, kefir, maślanka, mleko lub ser twarogowy. Rzadziej sięgaj po sery żółte, topione i pleśniowe. Wybieraj produkty o obniżonej zawartości tłuszczu.

Więcej o kampanii Zdrowy Apetyt
Organizowana przez Tesco kampania Zdrowy Apetyt ma udowodnić, że do zdrowego odżywiania wystarczy odpowiednie łącznie powszechnie dostępnych produktów. Akcji Tesco towarzyszą spotkania z dietetykami, pokazy kulinarne oraz specjalny zegar żywieniowy. Partnerem merytorycznym akcji jest Polskie Towarzystwo Dietetyki. Więcej informacji na stronie www.zdrowyapetyt.pl.


Podobne artykuły: