Pomimo, iż okres zabawy karnawałowej dawno za nami, niejednokrotnie w towarzystwie znajomych sięgamy po odrobinę "czegoś mocniejszego". Nie da się ukryć, że w naszej kulturze alkohol obecny jest od setek lat. Chcąc jednak zadbać o piękną figurę musimy uważać na te "zdradliwe przyjemności".

Puste kalorie...
To określenie zna chyba każdy. I jest w nim dużo prawdy. Wzięło się ono od tego, że alkohol dostarcza kalorii lecz w zamian nasz organizm nie dostaje żadnych składników odżywczych.
Mitem jest, że alkohol wspomaga odchudzanie. Owszem, pijąc możemy chudnąć, ale jedynie w przypadku spożywania bardzo dużych ilości, w przypadku których „zapijamy” głód. Nie polecamy jednak upijania się jako metody na odchudzanie. Pamiętajmy o tym, że alkohol niszcząco działa na wątrobę, trzustkę, a nawet mózg.
"Zwykłe" dawki alkoholu wzbudzają nasz apetyt. Często towarzyszy mu podjadanie słodkich lub słonych przekąsek oraz tłustych posiłków. Zmniejsza  zdolność spalania tłuszczów. Wypłukuje również wodę, minerały i witaminy z organizmu.
Alkohol sam w sobie jest bardzo kaloryczny. 1 ml to ok. 9 kcal. Dodatkowo drinki z dodatkiem słodkich, gazowanych napojów są prawdziwą bombą kaloryczną.
Najbardziej kalorycznym alkoholem jest piwo. Zawiera ono dużo kalorii, jednocześnie też obniża poziom glukozy w organizmie, dzięki czemu nie możemy oprzeć się podjadaniu podczas picia. Licząc, że jego średnie spożycie podczas wieczoru to 1 l., wraz z porcją paluszków lub orzeszków to ok. 800 kcal – a więc sporo.

Uważajmy na ilość...
Duża ilość wypitego alkoholu w przyszłości skutkować może nie tylko kacem, ale także dodatkowymi kilogramami. Prawdą jest, że małe ilości nie szkodzą. Lampka czerwonego wina do obiadu polecana jest dla lepszego trawienia. Działa pozytywnie również na układ krwionośny, poprawiając krążenie.
Nie oznacza to jednak, że im więcej wina wypijemy tym lepiej. Wręcz przeciwnie. Każdy alkohol w większych ilościach powoduje tycie, co w efekcie prowadzić może do nadwagi - zarówno poprzez negatywne działanie na wątrobę jak i wzmożony apetyt.

Warto zatem sięgając po alkohol policzyć kalorie...
Wytrawne wino czerwone (125 ml) – ok. 90 kcal
Białe wino słodkie (125 ml) – ok. 120 kcal
Wermut słodki (125 ml) – ok. 190 kcal
Piwo (1/2 litra)  – ok. 230 kcal
Czysta wódka (50 ml) – ok. 130 kcal
Whisky (30 ml) – ok. 70 kcal
Advocat (30 ml) – ok. 75 kcal
Domowa nalewka (40 ml) – ok. 100 kcal

Podobne artykuły: